loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 5392 شنبه 10 خرداد 1393 نظرات (5)

نحوه دوختن درزها :

درز منحنی :

در بعضی از قسمتهای لباس باید درز رو بصورت منحنی دوخت. مثل زمانی که میخوایم سجاف حلقه آستین رو به حلقه آستین بدوزیم.یا برای یقه ب ب ،برشهای پرنسسی در بالاتنه که در آینده بهش خواهیم رسید و ... .برای دوختن این درزهای منحنی شکل اگه یه مقدار بی دقت باشیم و اصول دوخت رو رعایت نکنیم ، مطمئنا کار خیاطیمون خوب از آب درنمیاد.خود درزهای منحنی دو نوع هستن : 1- درز منحنی یکطرفه 2- درز منحنی دو طرفه

1-     درز منحنی یکطرفه : این نوع درزها به این صورت هستن که هر دو پارچه ای که قراره بهم دوخته بشن درزشون از روی لباس به یک سمت هست.مثلا وقتی شما سجاف حلقه آستین سمت راست بالاتنه رو میدوزید.بعد از دوختن و برگردوندن پارچه بطرف روی پارچه می بینید که هم خود حلقه آستین و هم سجاف حلقه آستین هر دو به یک طرف خوابونده شدن.

برای دوختن این درز منحنی شکل ،ابتدا دو قسمت منحنی شکل رو روی هم بذارید، طوری که روی پارچه ها بهم باشه. و بعد با فاصله ثابت از لبه پارچه درز رو بدوزید.

بعد از دوختن ،با فاصله ،روی قسمتهای انحنادار رو کلیپ بزنید.(قبلا در دوخت اولین لباس بچگونه فرق بین کلیپ و چرت زدن و مفهوم اونها رو توضیح دادم) اما دوباره میگم.برای اینکه یک درز رو راحت بتونید بطرف روی پارچه برگردونید باید از لبه درز تا خط دوخت با قیچی شکافهایی ایجاد کنید.وقتی با قیچی فقط یه برش کوچیک میزنید بهش میگیم چرت زدن و وقتی مثل شکل مثلثهای کوچیک از درز درمیاریم بهش میگیم کلیپ زدن.وقتی انحنای درز بطرف تو باشه از کلیپ و وقتی انحنا بطرف بیرون باشه از چرت استفاده می کنیم.

بعد از اون، باید درز رو اتو کنید. دقت کنید که این نوع درزها از هم باز نمیشن.اگه یادتون باشه ،قبلا گفته بودم که برای اتو کردن اول یه بار از روی خط دوخت ،درز رو اتو کنید و بعد یه بار با نوک اتو درز رو از هم باز کرده و اتو کنید.اما در این نوع درزهای منحنی فقط روی درز رو اتو می کنیم و درز از هم باز نمیشه.

پس از اتو کردن باید اضافات این درز رو بچینید. باید پهنای یک طرف درز بلندتر از طرف دیگه درز باشه.شما طوری اضافات رو بچینید که پهنای یکی از طرفین درز 6 میلیمتر و طرف دیگه 3 میلیمتر کوتاهتر باشه.

 

2-     درز منحنی دو طرفه : این نوع درزها ،به این شکل هستن که بعد از دوختن درز و برگردوندن اون به طرف روی پارچه می بینید که انحنای یکی از طرفین درز بطرف راست و انحنای اون یکی بطرف چپ هست.مثل برش پرنسسی . (برای اونهایی که نمیدونن برش پرنسسی چیه با یه مثال میگم که تو ذهنشون نقش ببنده.مانتوهایی که تا حالا خریدید رو اگه دقت کنید بعضی هاشون در قسمت جلوی لباس یه درز دارن که از کنار حلقه آستین شروع میشه و بطرف سینه میاد و بعد هم بطرف پایین مانتو ادامه پیدا میکنه، این نوع برش زدن رو برش پرنسسی می نامیم.)

من برای اینکه بتونم طرز دوختن این درزها ،رو بهتون بگم دو تکه پارچه کوچیک که جهت انحناشون با هم فرق داره رو قیچی کردم که بهتر متوجه بشید.

 

همونطور که می بینید جهت انحنای این دو تکه پارچه برعکس همه. جایی که برجسته ترین قسمت انحنای یک طرف هست ، قسمت فرو رفته اون یکی میشه.برای اینکه بتونید این دو تا رو بهم بدوزید. قسمت برجسته و فرو رفته هر دو تکه رو روی هم بذارید.

 

من با دست کوک زدم.اما شما میتونید از همون اول با چرخ این کار رو انجام بدید.وقتی این دو نقطه رو با نخ یا سنجاق بهم ثابت کردید ،دو تکه پارچه رو روی هم بخوابونید طوری که روی اونها بهم باشه و پشت پارچه بطرف شما.

 

حالا از نقطه مشخص شده تا یک طرف انحنا رو بدوزید.

 

دوباره به نقطه وسط برگردید.

 

و حالا از نقطه وسط شروع به دوخت کنید و دو طرفی رو که دوخته نشدن روی هم بذارید و بدوزید.

بعد از اینکه پارچه رو بطرف رو برگردونید می بینید که انحناها درست شکل گرفتن.

 

فقط باید یادآوری کنم که بعد از یکی دو بار که دوختید میتونید بقیه درزها رو که به این شکل هستند خیلی راحت از یک طرف زیر چرخ قرار داده و بدوزید و وقتی به نقطه ای رسیدید که باید جهت دوخت رو عوض کنید یا بهتر بگم جهت انحناها با هم متفاوت میشه، سوزن رو تو پارچه فرو کرده و پایه رو بالا ببرید و پارچه رو زیر چرخ بچرخونید تا به جهتی که میخواید برگرده و بعد دوباره پایه رو روی پارچه قرار داده و بقیه درز رو بدوزید.

بعد از دوختن باید اول جادرزها رو چرت زده و بعد درز رو اتو کنید.برای این درزها ،جادرز رو از هم باز می کنیم.

دوختن گوشه درزهای ،یا درزهای زاویه دار :

برای درزهایی که گوشه یا زاویه دارن، ابتدا خیلی ساده و راحت دو تکه پارچه رو روی هم قرار داده و درز رو بدوزید.بعد از دوختن درز اضافات درز رو بچینید.بازم باید یکی از طرفین درز 3 میلیمتر کمتر از طرف دیگه باشه.اما پهنای جادرزتون لازم نیست 6 میلیمتر باشه ،بلکه متناسب با اینکه درز مربوط به کجاست پهنای اون هم میتونه تا 1.5 سانت هم باشه.البته بهتره زیر 1 سانت باشه.

 

بعد از چیدن اضافات و اتو کردن درز ،باید گوشه ها رو مثل تصویر زیر بچینید.

 

با چیدن گوشه درز وقتی میخواید پارچه رو بطرف رو برگردونید این کار رو خیلی راحت میتونید انجام بدید و زیر درز هم پارچه گوله نمیشه و تمیز دیده میشه.

 

دوختن ساسون :

نکته 1 : زمانی که میخواید ساسونها رو بدوزید بهتره از طرف پهن ساسون شروع به دوخت کنید.و کم کم که پهنای ساسون کم میشه شما هم دوخت رو به لبه وسط ساسون نزدیک کنید تا بالاخره در انتهای ساسون به لبه پارچه برسید و دوخت رو تموم کنید.اول ساسون رو که میخواید بدوزید مثل هر درز دیگه ای حتما سرقائمه بزنید.یعنی یک قسمت کوچیک رو چند بار روش دوخت برید تا محکم بشه و در انتهای ساسون هم حدود 1 سانت از نخ قرقره رو باقی بذارید. و بعد با دست انتهای نخ قرقره باقی گذاشته رو چند بار گره بزنید.این کار برای اینه که اگه بخواید در قسمت انتهای ساسون هم سرقائمه بزنید ممکنه در حد یک میلیمتر حتی از روی خط دوخت ساسون منحرف بشید و حتی این مقدار خیلی کم هم باعث میشه که ساسون از روی لباس تمیز دیده نشه.پس در انتهای ساسون سرقائمه نمیزنیم و کارهایی رو که گفتم انجام میدیم.

 

بعد از گره زدن و تموم شدن دوخت ساسون ،نخ اضافه رو ببرید.

نکته 2 : حالا اگه پهنای ساسون شما زیاده و یا پارچتون ضخیمه ،باید از انتهای ساسون حدود 2 سانت بالا بیاید و بقیه ساسون رو مثل شکل زیر بطورت موازی با درز ساسون تا بالای اون قیچی کنید.

 

بعد از چیدن اضافه ساسون،مثل درزهای دیگه، ساسون رو از وسط باز کرده و اتو کنید.اگه انتهای ساسونتون پف کرد و خوب اتو نشد، مطمئن باشید که برای دوخت ساسون دقت کافی رو نداشتید. اگه دوخت رو با دقت کافی انجام بدید،ساسون کاملا صاف میشه.

 

نکته 3 : برای پارچه هایی با ضخامت معمولی و یا با پهنای درز کم ،دیگه لازم نیست که از پهنای ساسون با قیچی کم کنید و همچنین برای اتو کردن ساسون در این موارد ساسون رو از وسط باز نمی کنیم بلکه ساسون رو به یک طرف خوابونده و اتو می کنیم.

نکته 4 : برای دوختن ساسون ،در مورد پارچه های کشی و تریکو، باید ابتدا یه نوار با پهنای 2 سانت و طول بیشتر از طول ساسون آماده کنید.بهتره این نوار از جنس کاغذ باشه.این نوار رو زیر ساسون و دقیقا در جایی که قراره درز ساسون رو بدوزید قرار بدید و بعد شروع به دوختن ساسون کنید.

 

بعد از دوختن ،ساسون رو به یکطرف خوابونده و اتو کنید.

 

اگه نوارتون از جنس کاغذ هست و نه پارچه ،بعد از دوختن ساسون باید به ملایمت و با حوصله نوار رو از پارچه جدا کنید. اما اگه از نوار پارچه ای محکم استفاده کرده اید باید بذارید نوار روی درز ساسون باقی بمونه . 

ایشالله خیلی زود طرز تو گذاشتن پارچه در لبه های لباس و انواع پس دوزی رو هم براتون میگم و بعد سراغ دوختن انواع زیپ میریم و بعدش با هم یه دامن رو به صورت کامل میدوزیم و مبحث خیاطی متریک رو ادامه میدیم.

این مطلب و سایر مطالب مربوط به خیاطی در وبسایت جدید قرار گرفته اند.و همه مطالب مربوط به خیاطی از جمله موارد پایه ای خیاطی مثل دوختن انواع زیپ و ... بهمراه فیلم، آموزش بچگانه دوزی، متریک، دوره کاپشن دوزی، دوره شلوار دوزی، گریت پارچه، و....از پایه تا مراحل پیشرفته به مرور در سایت جدید قرار خواهند گرفت.آدرس این مطلب در سایت جدید:

 نحوه دوختن درزهای مختلف در خیاطی

آدرس سایت جدید :

http://steps-of-sewing.com

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط parisa در تاریخ 1393/04/28 و 9:06 دقیقه ارسال شده است

سلام واقعا دستتون درد نکنه من اصلا خیاطی بلد نیستم ولی با کمک شما یه لباس برای دخترم که دو سالشه دارم میدوزم خیلی خوشحالم و از شما ممنونم
پاسخ : خوشحالم پریسا جان.ایشالله تو سایت جدیدی که راه اندازی شده و قراره مطالب آموزشی به اونجا منتقل بشه و مطالب جدید هم تو اونجا قرار می گیره، نحوه دوخت بعضی موارد مثل زیپ مخفی و ... که به نظر سخت تر میاد رو به صورت فیلمی قرار خواهم داد که دوستانی هم که مثل شما خیاطی بلد نیستن،بتونن خیاطی رو به شکل حرفه ای یاد بگیرن،فقط کافیه که مطالب رو به ترتیب و بطور کامل دنبال کنید.

این نظر توسط توانا در تاریخ 1393/04/10 و 13:07 دقیقه ارسال شده است

سلام.ی سوال داشتم ممنون میشم اگه جواب بدین.مانتوی دوختم که حلقه استینش سمت پشت لباس کمی پف داره.به نظرتون ایراد کارم تو حلقه استین هست یا اینکه کارور رو زیاد گرفتم؟در ضمن مانتو رو هم کمی ازاد دوختم.برای رفع ایراد کارم چی پیشنهاد میکنید.تشکر
پاسخ : پف داشتن پشت حلقه آستین میتونه بخاطر کارور پشت باشه و یا میتونه بخاطر مناسب نبودن اندازه حلقه کاپ آستین با حلقه آستین بالاتنه باشه.

این نظر توسط مينا در تاریخ 1393/04/06 و 22:34 دقیقه ارسال شده است

سلام
شما خيلي خوب مطالبتون رو انتقال ميدين. نكات جالب و كاربردي هستش حتي براي كسي كه خياط نيست و نياز هست يه سري كارها رو خودش انجام بده.
از شما ممنونم.
پاسخ : خواهش میکنم مینا جان.هدف منم همین بوده که بتونم مطالب رو تا جایی که ممکنه کامل و قابل فهم توضیح بدم و اگه براتون مفید بوده خیلی خوشحالم.

این نظر توسط سلام در تاریخ 1393/03/11 و 15:54 دقیقه ارسال شده است

سلام و خسته نباشيد
دوست عزيز چه وقت سراغ قسمت بزرگسالان ميرويد و اونجاها يكي دو تا لباس و مانتو آموزش مي دهيد با تشكر
پاسخ : ایشالله نکات مربوط به دوخت رو بطور کامل بگم.طرز دوخت زیپهای مختلف، دکمه و ... رو با تمام ریزه کاریهاش بگم.بعد با هم دو سه تا دامن رو میدوزیم و بعد بالاتنه رو هم شروع می کنیم.بعد از شروع مبحث بالاتنه ،هر چند وقت یکبار یک مدل دامن رو هم الگوش رو براتون میگم.اما ایشالله حداکثر تا 2 ماه آینده بالاتنه رو شروع می کنیم.

این نظر توسط توانا در تاریخ 1393/03/10 و 22:22 دقیقه ارسال شده است

سلام تشکر عالی بودشکلکشکلکشکلک
پاسخ : ممنونم توانای عزیز.خدا رو شکر میکنم که براتون مفید بوده.


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 65
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 161
  • باردید دیروز : 266
  • گوگل امروز : 7
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 905
  • بازدید ماه : 4,212
  • بازدید سال : 45,457
  • بازدید کلی : 3,925,209
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .