loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 25887 سه شنبه 13 خرداد 1393 نظرات (1)

انواع پس دوزی یا تو دوزی :

پس دوزی یا تو دوزی به دوختهایی میگیم که برای تو گذاشتن لبه پارچه در یک قسمت لباس استفاده میشه، مثل لبه آستین ، پایین دامن ، دمپای شلوار ، پایین کت ،سجاف یقه و ...

ما معمولا برای قسمتهای فوق الذکر از بخیه معمولی چرخ که درزهای لباس رو باهاش میدوزیم استفاده نمی کنیم.چون در غیر اینصورت بخاطر دیده شدن بخیه ها از روی لباس ، تمیزی و ظرافت کار کمتر میشه.

تو این پست براتون انواع تو دوزی رو میگم :

1-     تو دوزی با لایی زانفیکس : زانفیکس در باز

ار به زانفیکس در بازار به دو صورت وجود داره : نواری و صفحه ای ، که هر دو رو میتونید با گفتن متراژ مورد نیازتون از خرازیها تهیه کنید.اما برای تو دوزی لبه لباسها از زانفیکس نواری استفاده می کنیم.زانفیکسها کیفیت متفاوتی دارن و بهتره اگه میخواید از این روش تودوزی استفاده کنید کیفیت خوبش رو بخرید که بعد از یکی دو بار شستشو چسبش از بین نره و باز نشه. تو این روش ، زانفیکس رو توی لبه سجاف یا قسمت مورد نظر میذاریم و بعد روی لبه تا شده پارچه رو اتو کنید.لایی زانفیکس به هر دو طرف پارچه میچسبه و باعث میشه تای پارچه باز نشه. بهتره زمانی که زانفیکس رو توی لبه سجاف قرار میدیم، لبه تا شده پارچه حدود 1 سانت از پهنای زانفیکس بیشتر باشه.میتونید قبل از اتو کردن زانفیکس ، اول اون رو به یکطرف تای پارچه بست بزنید و بعد پارچه رو تا کرده و اتو کنید. اگه لبه پارچه رو به حدی کم تا بزنید که زانفیکس از اون بیرون بزنه ،موقع اتو کردن زانفیکس به کف اتو می چسبه و باعث کثیف کاری زیادی میشه.

2-     تو دوزی با استفاده از روش پیچ یا رُل : از این روش تودوزی برای لبه دوزی پارچه های لطیف استفاده میشه .پارچه های لطیف عبارتند از : پارچه های شیفون ، ارگانزا ، ارگاندی ، انواع حریر و ... .برای این روش لبه پارچه رو مثل شکل زیر تاب بدید، طوری که عرض قسمت تاب خورده بیشتر از 2 یا 3 میلیمتر نشه و بعد سوزن رو از داخل تای پارچه رد کنید و مثل شکل بدوزید.دقت کنید که در هر بار عبور دادن سوزن، فقط یک تار از پارچه رو بگیرید.

3-     تو دوزی با روش دیگری از پیچ رل : در این روش هم مثل روش قبل ،لبه پارچه رو تاب میدیم و لوله می کنیم، با همون ضخامت قبل، اما این بار یکبار سوزن رو در لبه پایین پارچه لوله شده رد می کنیم و یکبار از زمینه کار عبور میدیم.مثل شکل زیر. در این روش هم در هر بار عبور دادن سوزن از لوله یا زمینه پارچه، فقط یک تار از پارچه رو می گیریم.چون اگه بیشتر از یک تار از پارچه رو بگیرید، نخ از روی پارچه قابل مشاهده خواهد بود.

4-     پس دوزی معمولی : معمولا اکثر خانومها با این روش پس دوزی آشنا هستند.این نوع پس دوزی رو زمانی بکار میبریم که نباید دوختمون از روی پارچه و یا از پشت پارچه دیده بشه. اگه از این پس دوزی برای لبه دامن دارید استفاده می کنید ، بعد از هر چند بخیه که زدید یکبار اون رو محکم کنید به این صورت که سوزن رو یکی دوبار دیگه از بالای قسمت تا شده عبور بدید، فقط دقت کنید که سوزن از روی پارچه رد نشه و دیده نشه.

5-     نوع دیگری از پس دوزی معمولی یا پس دوزی مخفی : این نوع پس دوزی هم مثل قبلیه، فقط قبل از تا کردن لبه پارچه یا دامن یا ... ، لبه پارچه رو یکبار با بخیه معمولی، چرخ کنید و بعد اون رو تا کرده و پس دوزی کنید.

6-     پس دوزی همراه با چرخ (داخل سجاف) : این روش برای پس دوزی پارچه های پشمی مورد استفاده قرار می گیره.

ابتدا لبه تو گذاشته پارچه رو با فاصله 0.5 سانت از لبه پارچه با بخیه معمولی ، چرخ کنید.لبه پارچه رو با قیچی زیگزاگ ،قیچی کنید. و بعد مثل شکل زیر پس دوزی کنید. موقع پس دوزی همونطور که تو شکل زیر مشخصه، یک تار از زمینه پارچه و یک تار از داخل پارچه تا شده رو می گیریم.

در روش بعدی از همین نوع تودوزی ، مثل شکل قبلی عمل می کنیم، فقط لبه پارچه رو بجای قیچی زیگزاگ، با چرخ، پاکدوزی می کنیم.

7-     پس دوزی با زیگزاگ ساده : لبه پارچه تو گذاشته شده رو پاکدوزی کنید. (تو این شکل از قیچی زیگزاگ استفاده شده، اما شما میتونید از روشهای دیگه هم برای پاکدوزی استفاده کنید.) بعد از تو گذاشتن لبه پارچه ، اون رو با دقت و از طرف چپ به راست زیگزاگ بزنید.در این روی میتونید بجای یک تار از پارچه، چند تار از اون رو بگیرید.اما بهرحال با گرفتن چند تار از پارچه ،نخ از روی پارچه دیده میشه.  

8-     پس دوزی با زیگزاگ (داخل سجاف) : این روش هم مثل زیگزاگ ساده اس،اما به شکل مخفی است و از یک طرف باید از زمینه پارچه و از طرف دیگه از داخل تای لبه پارچه ،چند تار رو بگیرید.

نکته مهم در مورد دو روش تودوزی با زیگزاگ : دقت کنید که همونطور که گفتم برای زیگزاگ زدن ،باید چند تار از پارچه رو بگیرید که در این صورت نخ شما از روی پارچه دیده میشه ،پس برای اینکه نخ دیده نشه تنها راهی که دارید اینه که موقع زیگزاگ زدن ،نخ رو محکم نکشید.

9-     تودوزی با چرخ : در این روش، اول لبه پارچه رو پاکدوزی کنید.بعد به اندازه لازم لبه پارچه رو تا زده و کوک بزنید.دوباره اون رو مثل شکل زیر تا زده و با استفاده از پایه مخصوص و دوخت مخصوص،مثل شکل زیر پس دوزی کنید.

دوخت پس دوزی بصورت زیر درمیاد.

10- تو دوزی با دوخت ساده چرخ : در این روش پارچه رو تا می کنیم و بعد یه مقدار از لبه اون رو دوباره تا زده و روی اون رو چرخ می کنیم.کابرد این روش در مورد پارچه های نسبتا ظریفه، چون برای پارچه های ضخیم بخاطر اینکه دو بار تا میشه و بعد دوخته میشه، ضخامت زیادی رو ایجاد میکنه.

11- تو دوزی با زیگزاگ چرخ : لبه پارچه رو حدود 2 سانت تا کنید و بعد با درجه زیگزاگ چرخ، لبه تا رو مثل شکل زیگزاگ بزنید.بعد هم اضافه پارچه رو بچینید.

12- تو دوزی لبه کلوش دامن : دوختن لبه دامنهای کلوش و گشاد، بسته به ضخامت و نوع پارچه ها متفاوته، ولی صاف کردن لبه دامن در همه دامنهای کلوش، فون، ترک و ... ضروریه. البته یادتون باشه دامنهای فونی که گشادیشون کمه رو خیلی راحت میتونید لبه پایینشون رو صاف کنید، اما برای اون دامنهایی که گشادی پایینشون زیاده، باید از این روشی که میگم استفاده کنید.قبل از صاف کردن لبه دامن، باید حداقل 24 ساعت دامن رو از قسمت کمر آویزون کنید. تو خیاطی یه وسیله ای هست بنام پا صاف کن ، که تو شکل زیر میتونید ببینید. بعد از گذشت 24 ساعت یا بیشتر، بلندی رو که برای قد دامن در نظر دارید، روی یه نقطه از دامن با پا صاف کن ،علامت بذارید و بعد دور تا دور لبه دامن رو به همونصورت علامت گذاری کنید. برای علامت گذاشتن میتونید از پودر پا صاف کن استفاده کنید، یا اگه پا صاف کن ندارید ،که معمولا همینطوره، در همون حال که دامن آویزونه ، با استفاده از خط کش تی یا یه خط کش مستقیم که صفر خط کش رو روی زمین میذارید و فاصله زمین تا اون نقطه روی لبه دامن که اولین علامت رو گذاشته بودید ،اندازه بگیرید و بعد طبق همون اندازه دور تا دور لبه دامن رو با استفاده از همون خط کش علامت بذارید.

سپس اضافات بعد از علامتها رو بچینید و بعد لبه دامن کلوش رو با استفاده از نکاتی که در ادامه میگم تو دوزی کنید.

برای تو دوزی دامنهای  کلوش، همونطور که گفتم جنس و ضخامت پارچه مهمه.

12-1- برای پارچه هایی با ضخامت متوسط ،که قابلیت جمع شدن با بخار اتو رو دارن،اول با فاصله چند میلیمتر از لبه پارچه ،یک رج شلال درشت با چرخ و یا شلال ریز با دست بزنید.دقت کنید که درز پهلو در داخل قسمت تو گذاشته شده با درز پهلوی دامن، در مقابل هم قرار بگیرن. بعد نخ شلال رو بکشید،طوری که گشادی دامن در قسمت تو گذاشته شده خرد یا چین ریز بخوره.و بعد خردهای قسمت چین خورده رو با اتوی بخار و یا یه پارچه مرطوب مرتب و اتو کنید.سپس لبه پارچه رو با یکی از روشهای گفته شده تو دوزی کنید.

  

12-2-      برای پارچه هایی با ضخامت متوسط که قابلیت جمع شدن با بخار اتو رو ندارن، اول مثل مورد قبل با فاصله چند میلیمتر ازلبه یک رج شلال بزنید و نخ رو بکشید تا لبه پارچه خرد بخوره و بعد یک نوار اریب که باید از یه آستری تهیه بشه، رو به لبه پارچه و به قسمت خرد داده شده، چرخ کنید.حواستون باشه که نوار اریب رو فقط به تای پارچه بدوزید نه به زمینه، و بعدش نوار اریب رو به دامن پس دوزی کنید.

12-3-      برای پارچه هایی که ضخیم اند و یا طوری هستند که نمیتونیم خردشون بدیم، لبه اضافه سجاف رو بچینید و بعد نوار اریب  رو به پای دامن چرخ کنید و بطرف تو برگردونید،طوری که چند میلیمتر از پارچه اصلی دامن بطرف تو برگرده.سپس نوار اریب رو به دامن پس دوزی کنید.  

13-       تودوزی گوشه های سجاف : بعضی وقتها قسمتی رو که میخواید تو بذارید، به یه گوشه یا زاویه برمیخورید.مثل یقه هایی که حالت گوشه دار دارن مثل یقه خشتی و یا مثل دامنهایی که چاک دارن و شما باید پای دامن رو و قسمت چاک رو با همدیگه تودوزی کنید. برای سجاف یقه باید ابتدا سجاف رو با پهنای مناسب قیچی کنید.بعد درز سجاف و یقه رو به هم بدوزید. اگه یقه صافه، که میتونید برای وصل کردن لبه اون به داخل لباس از یکی از روشهای گفته شده برای تو دوزی یا پس دوزی استفاده کنید.

اما زمانی که به گوشه ها میرسید برای تو دوزی گوشه های سجاف روشهای مختلفی داریم.

13-1-  روش اول : لبه پایینی لباس یا دامن یا کت یا ... رو بطرف داخل برگردونید و کوک بزنید.و بعد درز سجاف عمودی رو که باید مثل شکل زیر روی لبه پایینی تا کنید، پهناش رو قیچی کنید تا پهنای اون 1 الی 1.5 سانت بشه.

 

گوشه سجاف رو که تا کردید ، با دقت زیاد و خیلی ریز مثل شکل،طوریکه مشخص نباشه به لبه افقی تا شده بدوزید و برای بقیه قسمتهای لبه پایینی سجاف،با یکی از روشهای گفته شده پس دوزی کنید.معمولا قسمت عمودی سجاف رو پس دوزی نمی کنیم.چون بعد از اتصال پایین اون در قسمت گوشه به داخل لباس و اتو کردن اون، دیگه این قسمت از سجاف به طرف روی لباس برنمی گرده.

 

13-2-      روش دوم :اول سجاف عمودی رو بطرف روی پارچه تا کنید و مثل شکل قسمت پایین اون رو چرخ کنید. و گوشه خارجی اون رو به شکل هلال قیچی کنید.

بعد لبه پایینی سجاف رو بطرف توی پارچه تا کنید،حالا اون قسمت عمودی رو که پایینش رو دوخته بودید بطرف داخل پارچه برگردونید.می بینید که سجاف عمودی روی سجاف افقی قرار می گیره.گوشه سجاف رو مثل قبلی و مثل شکل زیر با دقت پس دوزی کنید. برای پس دوزی قسمت افقی لبه پایین از یکی از روشهای گفته شده بهره ببرید.

13-3-      روش سوم : این روش نسبت به بقیه روشها بهتره و کار تمیزتر و دقیقتر درمیاد.اول لبه پایین لباس رو تا کنید.و مثل شکل زیر محل تقاطع گوشه لبه پایینی با لبه عمودی پارچه ،علامت گذاشته و اسم این نقطه رو A بذارید.

روی شکل زیر خط تای لبه پایینی و لبه عمودی با خط چین نشون داده شده.محل تقاطع این دو تا خط با هم رو B بنامید. حالا با صابون یا مداد خیاطی نقطه A رو به B وصل کنید و این خط رو ادامه بدید تا لبه پایینی دامن رو در یه نقطه قطع کنه.این نقطه رو C بنامید.

حالا باید پارچه رو مثل شکل زیر طوری تا کنید که خط تای پارچه از نقطه B بگذره و نقطه C هم روی لبه پارچه در طرف دیگه بیفته.اینکه نقطه A کجا قرار می گیره مهم نیست.حالا فاصله B تا C رو چرخ کنید.(احتمال اینکه با عکسی که از روی کتاب انداختم متوجه این قسمت نشد زیاده، به همین خاطر هفته بعد 5 شنبه که به تهران برگردم این قسمت رو کامل روی یک تکه پارچه براتون انجام میدم و از مرحله به مرحله اش عکس می گیرم و این قسمت پست رو ویرایش میکنم)یه مقدار کم اضافه درز بذارید و بقیه اون رو بچینید.

حالا سجافها رو بطرف توی پارچه برگردونید و روی اون رو اتو کنید. بقیه لبه پایین لباس رو با استفاده از یکی از روشها، پس دوزی کنید.

14-       تو دوزی گوشه منحنی سجاف سر خود : گوشه منحنی سجاف جدا دوختنش خیلی راحته ،چون سجاف رو جداگانه میبرید و روی لباس میذارید و میدوزید و بعد از چرت زدن قسمتهای منحنی ،اون رو بطرف تو بر میگردونید و تا کرده و اتو می کنید.پس برای دوختن سجاف منحنی جدا مشکلی ندارید.اما اگه بخواید از سجاف سر خود استفاده کنید ،یعنی سجاف رو جدا از لباس نبرید، و سجافتون هم حالت منحنی داشته باشه در این صورت برای تو گذاشتن اون باید از روش زیر استفاده کنید.

باید تو اون قسمت هلالی شکل سجاف، در لبه قسمت هلالی شکل با دست شلال ریز بزنید و شلال رو انقدر بکشید تا لبه منحنی به اندازه کافی خرد بخوره و گشادی اون گرفته بشه که وقتی اون رو بطرف توی پارچه بر میگردونید ،لبه پایینی و لبه عمودی پارچه کاملا صاف قرار بگیرن.مثل شکل زیر.بعد با اتو ،چینها رو منظم کرده و صاف کنید.منظورم از صاف کردن،باز کردن چینها نیست.


خب حالا دیگه شما همه روشهای تودوزی رو یاد گرفتید.اول رو یه تیکه پارچه ،این روشها رو تمرین کنید.و بعد که از تمیزکاری خودتون مطمئن شدید، میتونید روی لباس اصلی هم کار رو انجام بدید.

خیلی از خانومهایی که سفارش خیاطی می گیرن و همینطور تو سری دوزیها از این روشهای تودوزی و پس دوزی استفاده نمیکنن،و فقط لبه پارچه رو یه ردیف با چرخ میدوزن که از روی لباس دوختشون دیده میشه.اما اگه از پس دوزی و .. استفاده کنید نشون دهنده عشق و علاقه و حوصله شما تو خیاطیه.دیگه فقط میمونه دوختن زیپ که ایشالله هفته بعد که تهران نیستم ،هفته بعدش اون رو هم براتون میگم و بعدشم به امید خدا اولین دامن رو میدوزیم.بعد هم یکی دو مدل دیگه از دامنها رو براتون میگم و بعد میریم سراغ بالاتنه.در بین مباحث مربوط به بالاتنه کم کم مدلهای دیگه دامن رو هم براتون خواهم گفت.

این مطلب و سایر مطالب مربوط به خیاطی در وبسایت جدید قرار گرفته اند.و همه مطالب مربوط به خیاطی از جمله موارد پایه ای خیاطی مثل دوختن انواع زیپ و ... بهمراه فیلم، آموزش بچگانه دوزی، متریک، دوره کاپشن دوزی، دوره شلوار دوزی، گریت پارچه، و....از پایه تا مراحل پیشرفته به مرور در سایت جدید قرار خواهند گرفت.آدرس این مطلب در سایت جدید:

 روشهای تو دوزی و پس دوزی برای دامن و سایر لباسها

آدرس سایت جدید :

http://steps-of-sewing.com

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط توانا در تاریخ 1393/03/13 و 17:43 دقیقه ارسال شده است

سلام واقعا عالی بود.من که یکی دوموردشو بیشتر نمیدونستم.تشکرشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : خواهش میکنم دوست عزیزم.خوشحالم که مطالب برات مفیده و راضی هستی.


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 103
  • آی پی دیروز : 120
  • بازدید امروز : 221
  • باردید دیروز : 266
  • گوگل امروز : 12
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 965
  • بازدید ماه : 4,272
  • بازدید سال : 45,517
  • بازدید کلی : 3,925,269
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .