loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 136022 جمعه 13 دی 1392 نظرات (16)

برای اینکه بدونید برای هر لباس یا کلاه یا شال و یا هر چیز دیگه چند تا دونه باید سر بندازید،دو راه دارید یا باید بر اساس توضیحات بافت موجود در انواع کتابها و یا مجلات اینترنتی و ... عمل کنید که در این صورت باید حتما نخ و میلتون منطبق بر همونی باشه که در اون توضیح ارائه میشه و یا اینکه با هر نخ و میلی که خودتون مایل هستید بر اساس اندازه های شخصی که میخواید براش ببافید ،خودتون دونه های لازم رو محاسبه کنید. 

برای این کار ،ابتدا با متر اندازه مورد نظر رو بگیرید.مثلا برای لباس باید دور کمر و یا باسن و یا سینه(هر کدوم که بزرگتر هست)رو اندازه بگیرید.البته مقدار گشادی مورد نیاز رو هم در نظر بگیرید.بعنوان مثال اگه دور کمر فرد مورد نظر 80 سانت هست و میخواید 4 سانت هم گشادی در نظر بگیرید، تعداد دونه های لازم رو باید بر اساس اندازه 84 سانت محاسبه کنید و یا در مورد کلاه ،باید اندازه دور پیشونی رو بگیرید.در مورد شال پهنای شال دلخواه هست و برای آقایون پهنتر در نظر گرفته میشه.
بعد از اندازه گرفتن به کاغذ روی کاموا مراجعه کنید.در اکثر کلافها روی کاغذ موجود،مربعی وجود داره که روی اون نمونه بافت کشیده شده.یعنی در بین علامتهای موجود روی کاغذ،یک مربع وجود داره که زیر اون یک عذذ و در سمت راست اون یک عدد دیگه نوشته شده و در سمت چپ هم نوشته شده 10*10.
مثلا زیر مربع نوشته شده 10 و در سمت چپ نوشته شده 15.این به این معنی هست که اگه با کاموای مورد نظر و با شماره میلی که روی همون کاغذ مشخص شده،اگه 10 تا دونه سر انداخته و 15 رج ببافید یک مربع 10 در 10 سانت بدست میاد.و اما اگه این مربع روی کاغذ وجود نداشته باشه،(در بعضی از کامواهای ایرانی این اندازه ثبت نمیشه)،در این صورت خودتون 10 تا دونه با کاموا و میل مورد نظرتون سر بندازید و چند رج ببافید،مثلا 4 رج.
و بعد با متر اندازه این 10 تا دونه رو بگیرید.
باز برای اینکه بهتر متوجه بشید من با ذکر یک مثال توضیح میدم.فرض می کنیم که من با میل و کاموای موردنظرم 10 تا دونه سر انداختم و بعد از 4 رج بافتن و اندازه گرفتن این 10 تا دونه ،7 سانت میشه.
فرض می کنیم که اندازه ای که قراره من براش چیزی رو ببافم 40 سانت هست.ابتدا این اندازه رو بر اندازه 10 تا دونه که بافته بودم تقسیم می کنم.
5.6  =  7  /  40
و سپس عدد بدست اومده رو در تعداد دونه های سر انداخته ضرب می کنم.
56 =   10  *   5.6
بنابراین باید 56 تا دونه سر بندازم.این محاسبه برای تمام موارد ،انجام میشه.یعنی برای کلاه،بالاتنه لباس،آستین،و ...

در مورد لباس باید دور کمر،دور آستین(دور بازو و دور مچ ) و قد لباس  و  قد آستین و قد بالاتنه تا زیر بغل اندازه گرفته بشه.
در مورد کلاه ،گرفتن اندازه دور سر یا پیشونی کافیه ،البته اگه قراره کلاه دقیقا به سر بچسبه و بالای کلاه اضافه تر از سر نباشه،باید بلندی سر یعنی از پیشونی تا فرق سر رو هم اندازه بگیرید.
در مورد شال پهنای شال مورد نیاز هست و بلندی شال.
در مورد شلوار،دور مچ پا ،دور ران،دور باسن،دور کمر ،قد شلوار و بلندی فاق.

نکته بسایر مهم اینه که اگه حوصله محاسبه همه این موارد رو ندارید میتونید مثلا در مورد شلوار اندازه دور باسن رو بگیرید و برای دور کمر از کشباف استفاده کنید تا بافت جمع بشه و گشاد نباشه.و برای دمپا هم اگه نمیخواید شلوار چسبون باشه هر مقدار که مایلید در نظر بگیرید و اندازه گیری نیاز نیست.

محاسبه تمام اندازه فقط در مواردی الزامیه که بخواید بافتتون کاملا فیت تن باشه.در غیر این صورت اندازه ها رو تقریبی در نظر بگیرید.

توضیحات بیشتر در مورد این مطلب و سایر آموزشهای بافتنی و قلاب بافی را در وبسایت جدید آموزش قدم به قدم بافتنی و خیاطی دنبال کنید.
آدرس این مطلب در سایت جدید:
محاسبه تعداد دونه های لازم برای سر انداختن
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط بانو در تاریخ 1392/11/29 و 20:28 دقیقه ارسال شده است

سلام وقتتون بخیر . خدا خیرتون بده که این سایت راه انداختید چند وقته چند کلاف کاموا گرفته بودم نمی دونستم دقیقا چند تا باید سر بندازم چند بار حدسی سر انداختم و بافتم و دوباره شکافتم . دیگه کلافه شده بودم که با سایت شما آشنا شدم . انشاءالله در ادامه راهتون موفق باشین و به خاطر آموزشهای خوبتون خیلی ممنون .
پاسخ : خدا رو شکر که براتون مفید بوده و از لطفتون ممنون.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/08 و 7:26 دقیقه ارسال شده است









سلام

یه سوال راجع به کم کردن دارم دارم یه پادری میبافم و الان به قسمتی از بافت رسیدم که باید شروع کنم به کم کردن دونه ها در ابتدا و انتهای هر رج یعنی هر رجی رو که میخام ببافم در شروع بافت رج دو دونه اول رو یکی کنم و انتهای رج هم دو دونه آخرو یکی کنم همینجور ادامه بدم.


سوالم اینه: اول اینکه قبلش بگم بافت هر رج از زیره بجز یه دونه وسط که از رو بافته میشه مثلا اگه 15 دونه در رج داشته باشم 7 دونه اول و آخر رو زیر میزنم و دونه وسط رو فقط رو میزنم با این احتساب سوالم اینه:که

دو دونه آخر رو راحت میتونم یکی کنم خیلی بدست راحت گرفته میشه چون بافت از زیره راحت نخ زیر کار میافته و به راحتی میپیچونم نخو دور میل و دو تا یکی میکنم

اما واسه دو دونه اول نخ یه جوری وایمیسته اصلا نمیدونم جلوی کاره که باید از رو کور کنم یا پشت کاره!؟؟

نه اینکه نمیتونم دو تا یکی کنما میشه اتفاقا.
دو دونه رو میتونم یکی کنم اما همینطور که بافته میشه در آخر وقتی دو طرف رج رو نگاه میکنم یه جوری شیک در نمیاد

نمیدونم چطور بگم اما دو دونه اولو سخت میتونم یکی کنم نمیدونم نخ از روی کاره یا زیر که از رو نخو بگیرم به میل یا از زیر

انگار یه جورایی نخ وسط کارمونه؟

میشه راهنماییم کنید

بعد کور کردن رو هم اگه میشه یادم بدین چطور کور کنم یا چه سایتی برم که فیلم آموزشیش باشه



با تشکر ساریناشکلکشکلکشکلک
پاسخ : ببین سارینا جان.کور کردن رو به دو روش میتونید انجام بدید،یکیش همونه که همه انجام میدن یعنی دو تا دونه رو با هم می گیریم و میبافیم.بعبارتی دو تا رو یکی می کنیم.یادمه یه بار دیگه هم پرسیده بودید و من جواب داده بودم اما دوباره میگم.روش دوم که بهتره و مشکل شما رو حل میکنه اینه که دونه اول رج رو نبافته به میل راست بگیر.وقتی نخوای ببافیش دیگه مشکل زیر و رو بودن دونه پیش نمیاد.دونه دوم رو از زیر بباف.بعد دونه اولت رو روی دونه دوم که بافتی بنداز.راستش نمیدونم چه سایتی ممکنه فیلم آموزشی کور کردن رو داشته باشه.اما اگه براتون مهمه سعی میکنم خیلی زود خودم فیلمش رو بگیرم و تو سایت بذارم.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/08 و 5:00 دقیقه ارسال شده است

خیلی ممنون میشم
خیلی خوشحالم که عضو شدم

دیگه اشکال بافتنیام رفع میشه

با تشکر سارینا
شکلکشکلکشکلک
پاسخ : منم خوشحالم که اعضای این سایت مثل شما عاشق بافتن هستن و اگه بتونم اشکالاتتون رو رفع کنم خدا رو شاکرم.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/05 و 2:08 دقیقه ارسال شده است

ممنون از راهنماییتون

عالی خیلی عالی بود راستی یه زیر کتری قوری هست که اگه تو سایز بزرگتر ببافیم واسه رو فرشی هم خوبه







طرز بافت زیر قوری و کتری:



ابتدا به تعداد ۱۸الی ۲۰ دانه سر می اندازید. شما با این تعداد دانه دایره ای به شعاع ۱۲سانتیمتر بدست می آورید.



رج اول را زیر بافته و برگردید. در رج بازگشت دوتای آخر را نبافید اما در میل نگاه دارید.



رج دوم را بافته مانند رج اول بازگردید این بار دوتای دیگر نبافید یعنی در نهایت چهار تای آخر بافته نشده است.



بقیه رج ها را همانطور ادامه دهید تا در آخر دو تا دانه بماند.



نکته: می توانید یکی یکی کم کنید. اگر دوتا دوتا کم کردید باید تعداد دانه هایتان زوج و در صورتی که یکی یکی کم کنید تعداد دانه هایتان دلخواه است.



بعد رنگ بعد را شروع کنید و مانند رنگ اول از رج اول شروع به بافتن کنید.



همینطور رنگها را ادامه دهید تا دایره تان کامل شود. من تا ۲۴ رنگ را بافتم می توانید مثلا سه رنگ قرمز، صورتی و سفید را انتخاب کنید و به ترتیب روشن به تیره یا بالعکس ببافید همینطور ادامه دهید تا دایره تان کامل شود.



در رج آخر رنگ آخر را همه دانه ها را کور کنید و از پشت دو طرف دایره را به هم با نخ کاموا بدوزید.









یه اشکال دارم:



اینجا رج اول و دوم رو نوشته و رجهای بعد رو نگفته یعنی برای کسی مث من راحت نیست میشه راهنماییم کنید ببینید رجهای سوم و چهارم به بعد درسته؟اگه درست نبود شما لطفا تصحیحش کنید خیلی ممنون که اینقد واضح آموزش میدین .از توجهتون ممنونم.راستش من تازه ازدواج کردم و دلم میخواد یه پادری واسه خونم ببافم یا چیزایی مث زیر قوری کتری و ازین چیزا.به هر حال تو بافت رجهای زیر کتری و قوری من اینجور فهمیدمشکلکرج اول و دوم رو که خودش گفته باقیشو من میگم اگه ایراد داشت اصلاح کنید)



رج اول را زیر بافته و برگردید. در رج بازگشت دوتای آخر را نبافید اما در میل نگاه دارید.



رج دوم را بافته مانند رج اول بازگردید این بار دوتای دیگر نبافید یعنی در نهایت چهار تای آخر بافته نشده است.(منظور اینکه در رج دوم ،رج بازگشت دونه ها رو میبافیم اما وقتی رسیدیم به 4تا دونه آخر نمیبافیمشون و باز برمیگردیم حالا رج سوم





رج 3- رج سوم را بافته سوالم اینه تو رجهای بعد چند دونه باید نگه داریم تو رج اول 2تا و برگشتی تو رج دوم 4ا و برگشتیم اما رجهای بعد رو نمیدونم چند تا نگه داریم و برگردیم فقط اینجور گفته:





بقیه رج ها را همانطور ادامه دهید تا در آخر دو تا دانه بماند. (یعنی چی)



نکته: می توانید یکی یکی کم کنید. اگر دوتا دوتا کم کردید باید تعداد دانه هایتان زوج و در صورتی که یکی یکی کم کنید تعداد دانه هایتان دلخواه است. این جمله یعنی چی؟



کجا رو باید دونه کم کنیم منظورشو متوجه نمیشم خلاصه گفته آموزشو خیلی.









اینم یه دسته گل واسه قدر دانی از توجه و راهنماییاتون که با این فرصت کم اما به هر حال پاسخ میدین





با تشکر سارینا

شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک
پاسخ : سارینای عزیز آموزشش رو به زودی فقط به خاطر شما میذارم.و توضیح رج به رج هم براتون میدم.یکی دو روز صبر کن .

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/04 و 12:32 دقیقه ارسال شده است

سلام

من یه سوال راجع به کم کردن دانه ها در دوطرف بافت دارم وقتی گفته میشه از هر دو طرف بافت دانه کم کنید یعنی در ابتدا و انتهای بافت دو دانه را یکی کنید
من الان دارم تو چند رج که باید ابتدا و انتهای بافت دونه کم کنم یا 2تا یکی کنم الان دارم اینکارو میکنم اما دو دونه اول رج رو که میگیرم تا مثل یه دونه ببافم و نخ رو از هر دوتا بیرون بکشم واسه دو دونه اول یعنی واسه ابتدای رج انگار یک کمی سخت میشه این کارو کرد من انجام میدم ولی سخت میشه

حالا خواستم بپرسم درست انجام میدم و این سختیش واسه اینه که دو دونه اوله ؟یا اشتباهه و باید مث بافت رج عادی اول یه دونه رو نبافته بندازم تو میل راست و بعد دونه دوم و سوم رو یکی کنم؟
میشه راهنماییم کنید؟
پاسخ : درسته از همون دونه اول باید کور کردن رو شروع کنید.اگه کور کردن به روش عادی براتون سخته میتونید این کار رو انجام بدید.دونه اول رو نبافته به میل راست بگیرید و دونه دوم رو ببافید بعد دونه اول رو روی دونه دوم بندازید.دوباره دونه سوم رو ببافید و دونه قبل رو روی دونه جدید بندازید.شاید اینطوری براتون راحتتر باشه.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/03 و 6:06 دقیقه ارسال شده است

سلام

این بافت یه پادری که پادری بنام پادری خورشیدیه من نمیدونم رج سوم و پنجم رو چطور ببافم ننوشته لطفا راهنماییم کنید:

آموزش بافت پادري
بافت پادري خورشيدي
ابتدا چند نكته
1- اين كار را مي توان در هر اندازه دلخواه بافت و استفاده هاي مختلف كرد (هر تعداد دانه كه سر انداخته شود شعاع اين دايره را تشكيل مي دهد) به طور مثال من براي اين اندازه كه شعاع دايره ي آن 30 است تعداد 78 دانه سر انداختم
2- پهناي هر قاچ از دايره را مي توان به دلخواه كم يا زياد كرد
3- براي كار از بافت ابري (ركن) استفاده مي شود (تمام رج ها از زير يا تمام رج ها از رو)
4- نوار دالبر دور دايره جدا بافته مي شود و در پايان به دايره دوخته مي شود.
-------------------------------------------------------------------------------------------

شروع به بافت:
با كاموايي كه براي خطوط بين قاچ ها در نظر گرفتيم به تعداد مورد نظر سر مي اندازيم و رج اول را تمام زير مي بافيم، كاموا را عوض كرده و رنگي كه براي بافت قاچ اول در نظر گرفتيم را وصل مي كنيم.
رج دوم سه دانه مي بافيم
رج چهارم همين سه دانه را بافته و بر مي گرديم ( اين سه دانه مي تواند بيشتر نيز باشد ولي بايد توجه داشت كه هرچه تعداد اين دانه ها بيشتر باشد پهناي قاچ ها كمتر مي شود و همچنين تعداد دانه هايي كه سر انداخته مي شود بايد مضربي باشد از تعداد دانه هايي كه اينجا مي بافيم و بر مي گرديم )
كاري كه من بافتم 13*6=78 يعني شش دانه را بافتم و برگشتم.

در رج ششم شش دانه مي بافيم يعني سه دانه به رج قبل اضافه مي شود
رج هفتم هم همين شش دانه را بافته و بر مي گرديم
رج هشتم نه دانه را مي بافيم
رج نهم هم همين نه دانه را مي بافيم
اين روال ادامه پيدا مي كند تا جايي كه به آخرين دانه هايي كه سر انداختيم برسيم.
.
تا اينجا كه رسيديم قاچ اول بافته مي شود و بايد كاموا را عوض كرده و رنگي كه براي بافت خطوط قاچ ها در نظر گرفتيم را وصل كرده و يك رج ببافيم
حالا دوباره كاموا را عوض كرده و رنگي كه براي قاچ بعدي در نظر گرفتيم را وصل كنيم و مثل قاچ قبل مي بافيم.
و به همين صورت به تعداد لازم از اين قاچ ها مي بافيم كه دايره مان كامل شود و دانه ها را كور مي كنيم و انتهاي بافت را به ابتداي بافت مي دوزيم.



میشه ابتدای دستور آموزشی رو که در مورد رجهاست واضح تر بگید ؟رج سوم و پنجم چی جور بافته میشه؟
پاسخ : این توضیح ،ظاهرا یه ایراداهایی داره.یعنی خوب توضیح نداده.اما روال کلی بافت این نوع پادری ها اینه که شما تعدادی دونه سر میندازید و یک رج همه رو از زیر میبافید و بعد شروع می کنید طبق اون چیزی که در بالا گفته شده دونه ها رو تقسیم می کنیدو در هر رج یک قسمت از اونها رو میبافید.مثلا همین 3 تا دونه که در توضیح اومده رج دوم 3 تا دونه رو میبافیم و در رج سوم رو این 3 تا برمیگیردیم.رج چهارم 6 تا میبافیم و رج پنجم رو این 6 تا برمیگردیم و به همین ترتیب تا آخر ادامه میدیم.تا وقتی که همه دونه ها بافته بشه و بعد یک رج همه رو از زیر میبافیم و دوباره از اول تکرار می کنیم.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/03 و 0:01 دقیقه ارسال شده است

سلام بالاخره یه مدل بافت پادری پیدا کردم

برای بافتش 5 تا دونه سر می اندازیم.2 تا از زیر می بافیم.یک زته می زنیم.دوباره یکی از زیر.یک زته می زنیم و
دوباره 2 تا از زیر می بافیم.ردیف پشت:3تا از زیر می بافیم.یک دانه از رو و دوباره 3 تا از زیر.
حالا دوباره روی کار:3 تا از زیر می بافیم.یک زته.دوباره یکی از زیر.یک زته و 3 تا زیر.
همین طور دانه ها اضافه میشه تا جایی که بخواهیم اندازه تیکه های پادری چقدر باشه.یعنی میخواهیم که پادری چه اندازه ای باشه.وقتی که به اندازه دلخواه رسیدیم کم کم دونه ها رو کم میکنیم تا تقریبا به شکل یک مثلث دربیاد و فقط یک دانه
بمونه که اونو گره می زنیم. 9 تا تیکه به همین شکل میبافیم و به هم وصل میکنیم.



میشه کمی بیشتر اینو توضیح بدین یعنیهمینجوری همش ببافیم تا بشه پادر؟

یه مدل دیگه هم بزارید لطفا اگه چیزی دارید

با تشکر ساریناشکلک
پاسخ : بله،چند تا از این نمونه که گفته میبافید و بعد به هم میدوزید میشه پادری.متاسفانه فرصت من کمه و درخواستها هم زیاد،ولی ایشالله در برنامه هست که یه پادری ستاره ای رو آموزش بدم.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/02 و 23:34 دقیقه ارسال شده است

بازم سلام

میخواستم بگم اگه ممکنه ترجیحاً بافت یه پادری ساده رو آموزش بدین

خیلی وقته دارم تو گوگل سرچ میکنمواسه پادری اما بافت پادری با کاموا و دو میل رو پیدا نکردم


ممنونم سارینا
شکلک

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/02 و 22:25 دقیقه ارسال شده است

سلام

1-لطفا اگه سراغ دارید آموزش یه پادری با دومیل رو بزارید

خیلی دوس دارم یه پادری ببافم

خیلی هم مدل دار نباشه


2-ضمنا من آموزش چند مدل کیف رو دارم اما تو همه گفته لبه ها رو به هم میدوزیم و از اینکه زیپ داره یا نه چیزی نگفته.


3- و طریقه اضاف کردن دونه در ابتدای هر رج رو اگه ممکنه بگید.مدلی هست که باید در ابتدا و انتهای هر رج یه دونه اضاف کنیم
پاسخ : سارینای عزیز برای آموزش کیف معمولا همینطوره که بافت کیف رو میگن و دوخت زیپ یا دکمه و آستر رو به خودتون واگذار میکنن.اما ایشالله تو همیه هفته آموزش یک کیف رو بطور کامل با زیپ و آستر براتون میذارم.اضافه کردن دونه در ابتدای هر رج رو هم تو قسمت الفبای بافتنی میتونید ببینید.

این نظر توسط سارینا در تاریخ 1392/11/02 و 19:35 دقیقه ارسال شده است


سلام به همه دوستان

من یه مدل کلاه رو میخوام ببافم با یه کیف و یه پانچو

تو روش آموزش اونا چند جا رو متوجه نشدم
میخوام اول پانچو رو ببافم
پیشاپیش ممنون میشم اگه به اشکالاتی که دارم و تو پست بعدی براتون میزارم نگاهی بندازین و راهنماییم کنید

با تشکر سارینا


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 209
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 21
  • بازدید هفته : 222
  • بازدید ماه : 1,980
  • بازدید سال : 43,225
  • بازدید کلی : 3,922,977
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .