loading...
STEPS-OF-SEWING | آموزش هنرهای دستی ، آشپزی ، روانشناسی سلامت و ....
زهره بازدید : 22376 شنبه 13 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

آماده کردن و دوخت کمر دامن و شلوار :

بعد از دوخت کامل دامن ،نوبت به آماده کردن و دوختن کمر اون میرسه.من همه انواع و روشهای دوخت و اتصال کمر رو بهتون میگم.این روشها رو هم برای دامن و هم برای شلوار میتونید بکار ببرید.

اول نحوه آماده کردن نوار کمر رو بهتون میگم.

ابتدا باید یه مستطیل به طول "دور کمر + 4 تا 6 سانت " و عرض " دو برابر عرضی که برای کمر میخواید داشته باشید" روی کاغذ الگو بکشید.این که برای عرض کمر عدد خاصی رو نمیگم به این خاطره که هر کسی با توجه به سلیقه شخصی و مدی که می پوشه دوست داره کمر باریک و یا پهن برای دامنش بدوزه.پس این مقدار بستگی به خودتون داره.

یه نکته دیگه هم بگم و اون اینه که همینجا روی کاغذ الگو باید اضافه درزها برای کمر رو هم در نظر بگیرید.پس از هر طرف در عرض نوار کمر 1 سانت باید اضافه تر در نظر بگیرید.در طول نوار هم که همون 4 الی 6 سانت گفتم ،اضافه جادرز رو هم لحاظ کردم.

 

خط راستای الگو که باید با راستای پارچه یکی باشه رو هم روی الگو با یه فلش دو سر نشون دادم.

الگو رو روی راستای پارچه گذاشته و برش بزنید.دقت کنید که نوار کمر رو روی بیراه یا اریب پارچه برش نزنید.چون در این صورت کمر کش میاد و ما این رو نمیخوایم.

داخل نوار کمر رو حتما باید لایی بچسبونید.این کار باعث میشه که کمر کش نیومده و تغییر شکل نده.

اگه پارچتون نازک و لطیفه ،لایی رو به اندازه طول و عرض نوار کمر ببرید و جادرز لایی و پارچه رو با هم چرخ کنید.

 

اگه پارچتون ضخیمه، لایی رو به طول و نصف عرض نوار کمر ببرید و روی نصف نوار کمر بچسبونید.

 

طول نوار کمر (که دور کمر + 4 باشه)دو سانتش برای جادرز میره و حدود 3 سانتش هم برای روی هم گرد قسمت دکمه بالای زیپ استفاده میشه. در این صورت کمر دامن ،یک سانت بیشتر از نوار کمر میشه.علت این قضیه اینه که موقع دوختن و اتصال نوار کمر به دامن باید کمر دامن خرد بخوره یا بعبارتی چینهای ریز بخوره که حالت انحنای کمر و باسن رو بهتر نشون بده.برای این کار قبل از دوخت نوار کمر به کمر دامن ،بالای دامن که همون کمر دامن هست رو دو بار با کوک درشت چرخ بدوزید و بعد با دست، آروم آروم نخهای این دو ردیف رو بکشید تا کمر دامن کمی چین بخوره و به اندازه 1 سانت کمتر بشه.چینها رو با دست بطور یکنواخت در طول کمر دامن پخش کنید.

 

حالا که نوار کمر رو آماده کردید،روشهای مخلف اتصال نوار کمر به کمر دامن و شلوار رو بهتون میگم.

1-     روش اول :

روی لایی چسب ،خط جادرزها و همینطور خط تای وسط نوار رو کوک بزنید.(کوک راهنما)

طرف روی نوار کمر رو به طرف روی لباس بذارید. دقت کنید که وسط نوار کمر در دامن روی خط مرکزی جلو و در شلوار روی خط مرکزی پشت قرار بگیره. با سوزنهای ته گرد ،نوار رو به لباس فیکس کنید و طوری که لباس به طرف شما هست ،دور تا دور کمر رو چرخ کنید.علت اینکه میگم از طرف لباس ،دور تا دور کمر رو چرخ کنید نه از طرف نوار کمر، اینه که وقتی لباس بطرف شماست میتونید به راحتی خردهایی که به کمر دادید رو تنظیم کنید و دقیقا از بین اون دو خط کوک درشت که با چرخ روی کمر لباس رفته بودید درز بین نوار کمر و کمر لباس رو بدوزید.

 

-سپس جادرز نوار رو تا کرده و اتو کنید.(به شکل زیر نگاه کنید)

 

-حالا نوار کمر رو از وسط تا کنید طوری که روی نوار کمر داخل تا و لایی چسب بیرون تا قرار بگیره. (مثل تصویر زیر) و حالا دو طرف عرض نوار کمر رو چرخ کنید.بعد اضافی جادرز دوخته شده رو بچینید و گوشه های نوار رو به شکل اریب قیچی کنید.

 

-نوار کمر رو بطرف رو برگردونید که جادرز به داخل نوار کمر بره.و جادرز دوخته شده در عرض نوار رو اتو کنید.الان یکی از لبه های نوار کمر آزاده و دوخته نشده،اون لبه رو به کمر لباس سنجاق کنید. البته اضافه جادرزی رو که در نظر گرفته بودید بطرف تو برگردونید و بعد با سنجاق نوار رو به کمر فیکس کنید.حالا این طرف نوار رو دقیقا روی خط دوخت اون طرف نوار که به کمر لباس چرخ شده بود،پس دوزی کنید.البته اکثرا این طرف رو هم چرخ میکنن که خب البته زمان کمتری میبره اما تمیزی کمتری هم داره. اونهایی هم که حرفه ای تر هستن این طرف رو دقیقا روی خط دوخت اون طرف نوار کمر چرخ میکنن و انقدر ظریف این کار رو انجام میدن که بعد از اتو کردن نوار کمر،روی نوار هیچ دوختی دیده نمیشه.اما برای اول کار بهتره که پس دوزی کنید.

 

-اگه پارچتون ضخیمه همونطور که گفتم لایی رو به اندازه نصف عرض کمر می برید و به یک طرف نوار کمر می چسبونید.و وقتی میخواید اولین مرحله اتصال نوار کمر به کمر دامن رو انجام بدید روی نوار در قسمتی که لایی داره رو به روی لباس قرار میدید و چرخ می کنید.


و بقیه مراحل بالا رو انجام میدید.فقط برای مرحله آخر ،لبه آزاد نوار کمر احتیاجی به تو گذاشتن نداره و فقط لبه آزاد رو پاکدوزی کرده و چرخ کنید.فقط حتما دقت کنید که لبه آزاد نوار تا قسمت زیپ " تا " بشه و از اون به بعد دیگه نیازی به تو گذاشتن نداره. به شکل زیر دقت کنید.

 


 

2-     استفاده ازنوار کرسله در یکطرف نوار کمر:

برای پارچه های ابریشمی یا خیلی ضخیم میتونید بجای لایی چسب از نوار کرسله یا لایی محکم نخی استفاده کنید.ای لایی ها نمی چسبند.در این صورت اول روی نوار کمر رو به روی لباس قرار داده و یک لبه اون رو چرخ کنید.بعد از وصل کردن نوار به لباس، این لایی ها رو مثل شکل طوری قرار بدید که مماس با خط چرخ شده باشه و بعد 2 – 3 میلیمتر بالاتر از خط چرخ شده قبلی رو دوباره چرخ کنید که این لایی هم به نوار و کمر لباس چرخ بشه.

 

-بعد جادرز دوخته شده رو تا کرده و اتو کنید .

 

-نوار کمر رو از وسط تا کنید طوری که روی نوار داخل تا قرار بگیره و دقیقا مثل مراحل قبل رو انجام بدید.

3- استفاده از برش عرضی بدون دوختن نوار کمر :

تو این مدل دیگه از نوار کمر برای کمر دامن یا شلوار استفاده نمی کنیم.بلکه از بالای خود لباس یه برش عرضی میدیم .اگه پارچتون لطیفه دو بار از روی اون در میاریم. درزهای پهلوی این دو تکه بریده شده چرخ کرده و درز رو باز کنید و اتو کنید. به یک طرف از این برش عرضی لایی چسب میزنیم و به طرف دیگه نمیزنیم.روی اون طرف از برش رو که لایی داره به روی لباس گذاشته و لبه آزاد رو چرخ می کنیم. بعد این دو تا برش عرضی رو از عرض و طول بالایی به هم میدوزیم.اضافه درزها رو بچینید و گوشه ها رو اریب قیچی کنید.

بعد برش عرضی رو بطرف رو برگردونده و اتو کنید و لبه آزاد رو به خط چرخ شده قبلی پس دوزی کنید.

 

-اگه پارچتون ضخیمه، فقط یه بار از این برش عرضی ببرید.در واقع برش عرضی رو یک لا نیاز دارید.اون طرف از برش عرضی رو که به زیپ میرسه لایی بچسبونید و طرف دیگه که به قسمتی از لباس میرسه که زیپ نداره لایی نمیخواد.در واقع در دامن برش عرضی که به پشت دامن دوخته میشه لایی می چسبونید و در شلوار برش عرضی که به روی شلوار دوخته میشه لایی می چسبونید و طرف دیگه لایی نمیخواد.بعد درزهای پهلوی برش عرضی رو به هم بدوزید.درز پهلو رو باز کرده و اتو کنید.حالا بالای لباس رو رو به روی برش قرار بدید طوری که درزهای پهلو دقیقا در راستای هم قرار بگیرن و بعد اونها رو به هم چرخ کنید.اون قسمتهایی که روی شکل با نقطه چین مشخص شده ان رو باید تو گذاشته و چرخ کنید یا پس دوزی که تمیزتر دربیاد و خط چرخ شده از روی لباس معلوم نشه.

 

4-استفاده از سجاف کمر :

سجاف کمر دامن بعد از دوخته شدن ،تا میشه به داخل لباس و از روی دامن دیده نمیشه.مثل شکل زیر.

 

-برای این کار بعد از رسم الگوی کامل دامن یا شلوار، از بالای اون به اندازه 3 تا 5 سانت رو پایین اومده و مشخص می کنیم.روی شکل زیر با خط قرمز این قسمت نشون داده شده.

 

-بعد این قسمت رو رو یه کاغذ دیگه برش زده و در میاریم و پنسها رو هم در قسمت جلو و هم در قسمت پشت می بندیم و بعد قسمت جلو رو روی دولای بسته و قسمت پشت رو روی دولای باز پارچه برش میزنیم.

 

بعد درز پهلوی سجاف رو میدوزیم و روی سجاف رو به روی لباس قرار میدیم طوری که درزهای پهلو در سجاف و لباس دقیقا موازی هم قرار بگیرن و بعد اونها رو به هم چرخ می کنیم.بعد سجاف رو به طرف توی لباس بر می گردونید و خط درز کمر رو اتو می کنیم.راستی یادتون نره که حتما به سجاف کمر دامن یا شلوار لایی بچسبونید.

-میتونید بعد از بستن پنسهای جلو و پشت سجاف، سجاف جلو و پشت رو از پهلو کنار هم قرار داده و بهم بچسبونید و بعد الگو رو روی دولای بسته پارچه برش بزنید.در این صورت سجاف رو یکدفعه درمیارید و دیگه درزی در پهلو ندارید که اون رو بدوزید.بعد هم سجاف رو به بالای لباس چرخ کرده و بطرف توی لباس برگردونده و اتو کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط آزاده در تاریخ 1394/12/14 و 19:09 دقیقه ارسال شده است

خیلی‌ممنون‌از‌اینکه‌‌با‌اخلاص‌دانشتونو‌در‌اختیار‌همه‌قرار‌دادین.امیدوارم‌خدا‌خیرتون‌بده
پاسخ : خواهش میکنم


کد امنیتی رفرش
کپی رایت
تمامی مطالب سایت اختصاصی میباشد و کپی برداری از آن پیگرد خواهد داشت.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 182
  • کل نظرات : 593
  • افراد آنلاین : 4
  • تعداد اعضا : 1280
  • آی پی امروز : 38
  • آی پی دیروز : 119
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 251
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 17
  • بازدید هفته : 487
  • بازدید ماه : 487
  • بازدید سال : 59,759
  • بازدید کلی : 3,939,511
  • عضویت در سایت
    عضــویــــــــــــت
    برای عضویت بهتر است ایمیل داشته باشید .

    ایمیلی ندارید ؟ مشکلی نیست در اینجا ایمیل بسازید .